Eerste camera
Toen ik 14 was, kocht ik mijn eerste reflexcamera met zelfverdiend klusjesgeld. Sindsdien liet de fotomicrobe me niet meer los.
Toen ik 14 was, kocht ik mijn eerste reflexcamera met zelfverdiend klusjesgeld. Sindsdien liet de fotomicrobe me niet meer los.
Nieuwsgierig zijn en me laten verwonderen, zie ik als een mooie basis voor het betere fotowerk. Daarom probeer ik geregeld nieuwe zaken uit, een mooie mix van artistiek en techniek. Zorgvuldig en met oog voor detail.
Uit mijn vorige leven - ik werkte onder meer 10 jaar voor Fnac, waarvan de laatste jaren als directeur van Fnac Antwerpen - nam ik deze skills mee: plannen & organiseren, de zaken vooruit laten gaan, met focus op het resultaat.
Drop me in een stad aan een stroom en ik leef me uit om het water van die stad in beeld te brengen. Brugge, Gent, Rome en natuurlijk Antwerpen. Naast water vind ik ook glas fascinerend om te fotograferen: dat kunnen evengoed wolkenkrabbers als straatverlichting zijn of het glas waaruit je drinkt.
De tomaten die ik in onze serre kweek, vind ik hemels, net als de taarten die mijn echtgenote Ann uit haar oven tovert.
Capa maakte dit beeld in 1936 in de Spaanse burgeroorlog, of niet? Er bestaat de nodige controverse rond zoals: Capa zou deze jonge man gevraagd hebben om te poseren en net op dat moment werd hij getroffen door een scherpschutter. Of was het een militaire oefening? Is de man ter plaatse overleden of getroffen aan de benen? Ook dat is flou.
Robert CapaDe fotografen van Reuters, World Press of Magnum inspireren me, ze leveren continu schitterende beelden die hun plaats verdienen in ons collectief geheugen.
Reuters World Press MagnumDe verstilde natuurbeelden van Gilles Martin zijn pure poëzie. Ik vraag me af hoe hij het klaarspeelt? Uren en dagen van toewijding en focus, schat ik.
Gilles Martin